Seuraako raha laatua hoivassa?

Laura Saksela, 11.5.2018 rss

Rahalla on outo tapa hävitä. Mitä isompi projekti, sitä varmemmin rahaa katoaa eikä kukaan osaa sanoa tarkalleen miten ja minne. Luulisi olevan juuri päinvastoin. Mitä suuremmista summista on kyse, voisi olettaa, että sitä varmemmin rahankäyttöä vartioidaan ja tiedetään, mitä eri vaiheet ja elementit maksavat. Tragikoomisia esimerkkejä löytynee kuntien ja kaupunkien hankkeista riittämiin, kuten Länsimetron tapauksesta olemme saaneet lukea.

Kulujen säästämiseksi moni hanke pilkotaan pieniin palasiin, joille jokaiselle valitaan kilpailuttamisen kautta edullisimmaksi katsottu tekijä. Seurauksena kuitenkin on, että kokonaiskuva hämärtyy ja eri osasten välinen tiedonkulku ohenee. Valitettavasti tämä koskee hoiva-alaakin. Kun mukana on monta yritystä, joiden välillä tieto ei näytä ainakaan kotikäyntien osalta näytä kulkevan. Rahaa pyritään säästämään, mutta loppujen lopuksi sitä tuleekin tuhlattua, kun kokonaiskuvaa asiakaskäynneistä ei ole kenelläkään.

Kun hoiva-alalla menetellään näin, myös ihmiset kärsivät. Meidän Sisältöä elämään!® -palvelukonseptissamme jokaisella Senioriassistentillamme on omat asiakkaansa, joiden hyvinvoinnista palvelujemme osalta he ovat vastuussa. Senioriassistenttiemme ei varsinaisesti tarvitse edes tietää, mitä heidän kollegojensa työpäivään juuri sillä hetkellä kuuluu, koska kenenkään asiakkaamme päivää ei ole jaettu useamman työntekijän kesken. Yksi ihminen hoitaa yhden ikäihmisen asiat. Huolehtii luonnollisesti kaikesta siitä, mistä on sovittukin, lääkkeet, ulkoilut, tapaamiset jne., mutta myös tarkistaa jääkaapin ja varmistuu, että kotona on kaikki hyvin eikä mitään yllättävää ole sattunut. Ja katsoo vielä mahdollisen kotieläimenkin perään.

Aika on rahaa, se on selvä. On helppo ymmärtää, että kotikäynneille varattua aikaa pitää noudattaa eikä joustoa juuri ole. Jos työntekijä huomaa, että hänen apuaan tai huomiotaan tarvittaisiin muuhunkin kuin vain siihen, mitä hän palvelusuunnitelman mukaisesti tuli suorittamaan, vaihtoehtoja ei ole. Hänen on jätettävä asia tuonnemmaksi, sillä aikataulujen pettäminen olisi väärin kaikkia seuraavia asiakkaita kohtaan, joiden hoitamiseen hänellä ei olisi sitten enää edes sovittuakaan aikaa. Ongelmat jäävät paisumaan. Olivatpa ne mitä vain, vaikkapa vain vuotava patteri, mutta paljon huolestuttavampaa, jos esimerkiksi ruokahalun puute tai yhtäkkiä olennaisesti muuttunut käyttäytyminen jäävät käsittelemättä. Jälkeenpäin ei sitten voi enää kuin tuskailla, olisipa toimittu ajoissa!

Palvelujemme turvallisuus, joustavuus ja korkealaatuisuus ovat kaikki ominaisuuksia, jotka eivät synny tuosta vain. Ne eivät voi olla maksamatta mitään. Kun meillä tehtäväänsä koulutettu, välittävä ja työhönsä korkealla etiikalla suhtautuva Senioriassistentti huolehtii asiakkaastaan, oppii tuntemaan hänet ja hänen tapansa, ymmärtää jo pienestä, jos joku on huonosti, osaa arvioida, ennaltaehkäistä ja tehdä ripeitäkin päätöksiä sekä käyttää tarvittava aika vapaasti asiakkaansa luona ja kaikkea tätä tehdessään siirtää vielä valtavan huolen pois omaisten arkipäivästä, niin pakko on todeta, että luksukseltahan tuo tuntuu. Mutta toisaalta, eikö tässä juuri säästetä rahaa?

Monissa perheissä aloitetaan huolenpitoa vaativan puolison tai vanhemman hoitaminen itse. Jalo päätös, mutta siinä mennään helposti ojasta allikkoon. Yksin vastuun kantaminen toisen aikuisen hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja terveydestä on joskus liian iso pala sovittaa yhtäkkisesti omaan elämään ja tehtävä alkaa vaikuttaa mahdottomalta. Jos pelko ja oma riittämättömyyden tunne saavat ylivoiman, syömis- ja unihäiriöt, masentuneisuus ja alkoholi astuvat pahimmillaan kuvaan. Mikä hinta tällä tapahtumasarjalla sitten on? Monivuotisen kokemuksemme perusteella ja asiakaspalautteidemme pohjalta voimme sanoa, että kova se on.

Taloudelliset syyt ovat osittain päätöksien taustalla. Ymmärrämme tämän hyvin. Asiakkaillamme on mielenrauha, koska he tietävät voivansa luottaa meihin ja heidän omaisensa voivat nukkua yönsä levollisesti, koska heidän ei tarvitse enää kantaa huolta. Kaikki alkaa siitä, että teemme yksilöllisen hoiva– ja palvelusuunnitelman uudelle asiakkaalle. Tämäkään ei ole kuin suuntaa antava runko, josta voidaan poiketa tarvittaessa useinkin ja jota hiotaan matkan varrella niin, että sen sisältämät palvelut ovat lopulta varmasti sopivia. Ja jos asiakkaan toiveet hoidostaan muuttuvat ja myöhemmin hän haluaakin/tarvitseekin jotain toisenlaista järjestelyä, palvelusuunnitelmaa tai -sopimusta muokataan uudestaan. Meillä on hyvin selkeä ja yksinkertainen hinnoittelu eikä raha häviä meillä minnekään. Jos sinua mietityttää palvelujemme taloudellinen puoli, ota meihin yhteyttä, niin selvitetään yhdessä, minkälaiset omaisesi palvelut voisivat olla ja paljonko ne tulisivat maksamaan.