Kokonaisvaltaista hoitoa

Laura Saksela, 27.3.2017 rss

Meiltä kysytään usein, mitä me oikein konkreettisesti asiakkaidemme luona teemme? Puhumme paljon siitä, kuinka otamme heidät huomioon kokonaisvaltaisesti ja kuinka tärkeää meille on kohdella asiakkaitamme samalla huolenpidolla kuin ketä tahansa ihmistä, josta välitämme. Työhömme kuuluu asiakkaitamme kohdatessa nähdä se iso kuva, ei pelkästään sitä yhtä osasta, jota varten asiakaskäynti oli alun perin sovittu. Meidän kuuluu tietenkin tuntea jokaisen asiakkaamme terveydentila ja erikoistarpeet, mutta myös heidän taustansa, tottumuksensa ja perhesuhteet. Miten tämä kaikki sitten käytännössä näkyy?

Monilla asiakkaillamme on koira seuranaan. Lemmikkien tärkeyttä ei kukaan kiistäne ja mekin ilahtuneina seuraamme, kuinka tehokkaasti ne toimivat erinomaisina puskureina stressiä ja yksinäisyyttä vastaan. Tilanne mutkistuu kuitenkin hiukan, jos lemmikin omistavalla ikäihmisellä on myös muistisairaus. Tämä seuraava tarina antaa osaltaan hyvin kattavan kuvan siitä, mitä Senioriassistenttiemme työ hienoimmillaan on. Siitä saa myös käsityksen, mitä tarkoitamme, kun me puhumme asiakkaistamme huolehtimisesta.

Eräällä asiakkaallamme oli siis lemmikkinään koira. Heidän välinsä olivat läheiset, päivisin koira oli usein sylissä ja öisin he nukkuivat samassa sängyssä. Senioriassistenttiamme kohtaan koira oli vihamielinen ja se murisi jokaiselle hänen lähestymisyritykselleen. Ajan myötä koiran hyvinvoinnissa ilmeni kuitenkin muutama epäkohta. Muistisairas ikäihminen ei huomannut ostaa koiranruokaa, jolloin koira eli omistajalle itselleen tarkoitetuilla elintarvikkeilla, luultavasti juustolla, leivällä tai leikkeleillä, koska ne olivat jääkaapista aina ensimmäisenä loppu. Senioriassistenttimme otti asian luonnollisesti asiakkaansa kanssa esiin, mutta kun se ei auttanut, hän alkoi itse ostaa koiralle mm. jauhelihaa ja kuivamuonaa, josta hän sitten päivittäisillä kotikäynneillään annosteli koiran kuppiin. Vähän aikaa tämän jälkeen ilmeni, että koira oli sairas. Omistaja itse ei ollut tullut huomanneeksi, että koira oli alkanut ontua ensin vähän, sitten yhä enemmän ja lopulta se käytti enää vain kolmea tassuaan. Asiakas ei omalta sairaudeltaan ymmärtänyt ottaa eläinlääkäriin yhteyttä, joten Senioriassistenttimme kysyi luvan tilata ajan. Lupa saatiin ja eläinlääkärissä käynti suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa. Lääkärissä selvisi, että koiralla oli jalassaan pitkälle edistynyt pahanlaatuinen syöpä, jolle ei ollut enää mitään tehtävissä. Koira oli lopetettava. Senioriassistenttimme ilmoitti tilanteesta asiakkaan omaisille, kysyi taas lupaa toimenpiteeseen, sai sen ja uusi aika varattiin. Tällä kertaa eläinlääkärillä käynti oli luonnollisesti paljon vaikeampi ja ikäihminen ymmärrettävästi järkyttynyt. Senioriassistenttimme oli hänen seuranaan, kun koira silittelyjen saattelemana vähitellen lääkkeiden vaikutuksesta siirtyi tuonpuoleiseen. Hiljaisen kotiintulon aikana koiraa muisteltiin ja asiakasta lohduteltiin. Senioriassistenttimme sopi asiakkaansa läheisten kanssa heidän käynnistään seuraavana viikonloppuna sairaan, mutta myös surullisen ja seuraa kaipaavan omaisensa luona. Hän vielä ennen lähtöään varmistui, että ruokailu järjestyi, ja että ikäihmisellä oli sinä iltana kaikki niin hyvin kuin siinä tilanteessa oli mahdollista.

Senioriassistenttiemme työnkuvasta tämä kertoo paljon. Nyt oli kyse lemmikistä, mutta se olisi voinut olla mikä tahansa asiakkaamme elämää koskeva, tärkeä ja läheinen asia, jonka selvittäminen vaatii sen, että joku huomaa välittää ja jaksaa. Kun siis sovimme erilaisista hoitopaketeista asiakkaamme ja hänen läheistensä kanssa, ne antavat asiakkaidemme tulevalle hoidolle vain viitteellisen kehyksen, sillä ne voivat pitää sisällään ainoastaan ennakoitavan hoivan. Oikeassa elämässä Senioriassistenttimme menevät tarpeen vaatiessa paljon pidemmälle ja siksi me uskallammekin puhua työstämme kokonaisvaltaisena asiakkaidemme hyvinvoinnin huomioivana hoivamuotona.

Save

Save

Save

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.